TOP 20 STANLEAYA: Filmy, którym w tym roku stuknie 20 lat!

Chcecie poczuć się staro? Przed Wami lista 20 filmów, którym w tym roku stuknie 20 lat! Rok 1999 był przebogaty w klasyczne już produkcje. Czy obejrzeliście je wszystkie? 

Poza 20 filmów dla mnie najbardziej wpływowych w 1999 roku znalazły się: American Pie, Kolekcjoner kości, Notting Hill, Blair Witch Project, Zakochana złośnica, Szkoła uwodzenia, Kiler-ów 2-óch, Ogniem i mieczem, Toy Story 2, Tytus Andronikus, Przekleństwa niewinności, Miasteczko South Park, Human Traffic czy Asterix i Obelix kontra Cezar. 

20.GWIEZDNE WOJNY: CZĘŚĆ I – MROCZNE WIDMO (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace, reż. George Lucas). Film, który zapoczątkował nową trylogię. Film, który niestety dał nam Jar Jara. Ale też McGregora jako Obi Wana. Takie na dwoje babka wróżyła, ale ostatecznie wymieniony być musi.

19.UTALENTOWANY PAN RIPLEY (The Talented Mr. Ripley, reż. Anthony Minghella). Rewelacyjny thriller z Mattem Damonem w roli tytułowego pana Ripleya, który postanawia zająć miejsce pewnego bogatego osobnika wśród jego wpływowych znajomych. Nie cofnie się przed niczym, nawet przed morderstwem…

18.NIE CZAS NA ŁZY (Boys Don’t Cry, reż. Kimberly Peirce). Hilary Swank zdobyła za swoją kreację Oscara. Film o odkrywaniu swojej tożsamości seksualnej, o ukrywaniu się przed światem i miłości niemożliwej. Bardzo lubię ten tytuł poruszył mnie w podobnym stopniu co chociażby Tajemnica Brokeback Monutain.

17.WSZYSTKO O MOJEJ MATCE (Todo sobre mi madre, reż. Pedro Almodóvar). Film zdobył Oscara za najlepszą produkcję nieanglojęzyczną. Jak zwykle u Pedro nic nie jest takie jakie się na pierwszy rzut oka wydaje. Pogmatwane rodzinne relacje i dramaty z udziałem chociażby Penélope Cruz.

16.PROSTA HISTORIA (The Straight Story, reż. David Lynch). Najnormalniejszy film w dorobku Lyncha. Opowiada o starszym mężczyźnie, który przemierza amerykańskie pustkowia na traktorze by pojednać się ze swoim chorym bratem. Łapie za serducho i zadziwia, że to od Lyncha.

15.BYĆ JAK JOHN MALKOVICH (Being John Malkovich, reż. Spike Jonze). Surrealizm końca wieku. Pewien gość odnajduje w swoim biurze drzwi prowadzące wprost do świadomości kultowego aktora. W obsadzie chociażby Cusack czy Diaz. Za szalony scenariusz odpowiadał nikt inny jak Charlie Kaufman.

14.CZŁOWIEK Z KSIĘŻYCA (Man On The Moon, reż. Miloš Forman). Mistrz filmów biograficznych uderzył pod koniec lat 90-tych z produkcją o Andym Kaufmanie, wybitnym komiku i bardzo nieszczęśliwym człowieku. Złotym Globem za interpretację tej tragicznej postaci został nagrodzony Jim Carrey.

13.MAGNOLIA (reż. Paul Thomas Anderson). Najbardziej niezależny wśród hollywoodzkich twórców reżyser postawił na trwający ponad 3 godziny dramat o ludziach, których losy przecinają się w niesamowity sposób pewnego dnia. Tak, to w tym filmie jest deszcz żab. W obsadzie Cruise, Moore, C. Reilly, Seymour Hoffman, H. Macy. Coś niesamowitego.

12.DŁUG (reż. Krzysztof Krauze). Oparty na prawdziwych wydarzeniach polski dramat z klimatem, z którego kreacji po prostu musiał korzystać w swoich dziełach Smarzowski. Dwóch gości pada ofiarą psychologicznego terroru przez faceta, który zmusza ich do oddania wyimaginowanego długu. Jeśliście nie widzieli to serdecznie polecam!

11.INFORMATOR (The Insider, reż. Michael Mann). Mocny dramat biograficzny, o mężczyźnie, który walczył z koncernem tytoniowym. Dostał aż siedem nominacji do Oscara, ale nie zdobył żadnej statuetki. A zdecydowanie jest wart zobaczenia. W obsadzie W obsadzie chociażby Pacino, Crowe czy Plummer.

10.OCZY SZEROKO ZAMKNIĘTE (Eyes Wide Shut, reż. Stanley Kubrick). Ostatni film wizjonerskiego reżysera jest jednocześnie najbardziej kameralnym, intymnym portretem o relacjach międzyludzkich. Naładowany pięknie ujętą erotyką dramat i thriller w jednym.

9.ŚWIĘCI Z BOSTONU (The Boondock Saints, reż. Troy Duffy). Ten film jest niczym dziecię Quentina Tarantino i Guy’a Richiego. Dwóch Irlandczyków wymierzających sprawiedliwość za najwyżej nam panującego. Świetne teksty, kultowe już sceny i ten lekko pulpowy klimat. Kult!

8.DZIEWIĄTE WROTA (The Ninth Gate, reż. Roman Polański). Gatunkowy misz-masz z pogranicza horroru i kryminału z Johnnym Deppem w roli głównej. Ciekawość to zdecydowanie pierwszy stopień do piekła o czym ma się przekonać główny bohater. Gęsty klimat, wartka akcja i nieliche plot twisty.

7.JEŹDZIEC BEZ GŁOWY (Sleepy Hollow, reż. Tim Burton). Bardzo zgrabny horror w gotyckim klimacie opary o legendę o mściwym tytułowym jeźdźcu dekapitującym kogo popadnie. To jeszcze wciąż Burton w bardzo dobrej formie, ze świetnym Deppem i Ricci na pokładzie.

6.SZÓSTY ZMYSŁ (The Sixth Sense, reż. M. Night Shyamalan). Thriller z elementami horroru z udziałem Bruce’a Willisa i Hayleya Joela Osmenta. Zdecydowanie w czołówce najlepszych filmów M. Nighta, z zaskakującym twistem. To jeden z tych filmów, za którego spojlerowanie powinno się dokumentnie karać.

5.MATRIX (The Matrix, reż. Lilly Wachowski, Lana Wachowski). Czy żyjemy w komputerowej symulacji? Matrix zrewolucjonizował kino rozrywkowe będąc jednocześnie szaloną rozpierduchą, ale też filmem o filozoficznym zacięciu. Cztery Oscary wpadły dlań w technicznych kategoriach.

4.PRZERWANA LEKCJA MUZYKI (Girl, Interrupted, reż. James Mangold). Dramat porównywany do Lotu nad kukułczym gniazdem, w którym główne bohaterki widzą świat takim jaki jest naprawdę siedząc zamknięte w zakładzie dla obłąkanych. Angelina Jolie słusznie została nagrodzona za swoją kreację Oscarem.

3.AMERICAN BEAUTY (reż. Sam Mendes). Cierpki komediodramat nagrodzony nagrodzony pięcioma Oscarami. To dzieło nie tylko o kryzysie wieku średniego, ale też balansująca na pograniczu jawy i snu opowieść o byciu po prostu dziwnym, o ukrywaniu się ze swoją dziwnością i zadziwianiu nią innych.

2.ZIELONA MILA (The Green Mile, reż. Frank Darabont). Rewelacyjna adaptacja prozy Stephena Kinga. Film zmuszający do zastanowienia się nad działaniem systemu sprawiedliwości, głęboko humanistyczny, z cudownym, nadprzyrodzonym pierwiastkiem. Płaczę za każdym razem oglądając to trzygodzinne przedstawienie.

1.PODZIEMNY KRĄG (Fight Club, reż. David Fincher). Film, który zmienił mój światopogląd. Kąśliwa satyra na konsumpcyjne społeczeństwo, swoisty nihilistyczny manifest, ale też historia bardzo romantyczna. Bo przecież wszystko przez Marlę Singer.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s