ZESTAWIENIE: NAJCIEKAWSZE REŻYSERSKIE „UNIWERSA” (CZĘŚĆ 1)

Dziś na blogu będzie trochę o sztuce. Niektórzy twórcy filmowi stworzyli bardzo charakterystyczne „uniwersa”, w których dzieją się ich filmy. Mam tu na myśli zarówno elementy scenograficzne, kolorystyczne, powtarzające się motywy jak i powiązania między nimi, między bohaterami. Rzeczy, które sprawiają, że kiedy oglądacie kolejny film danego twórcy to wydają Wam się w jakimś stopniu znajome. Także pozwolę sobie przyjrzeć się kilku indywidualistom, którym udało się zmajstrować wspaniałe, odrębne światy często nie tak wcale dalekie od naszego.

SURREALISTYCZNE ŚMIETNISKO JANA SVANKMAJERA

Sztandarowe przykłady: Spiskowcy rozkoszy, Mały Otik, Szaleni. Wystarczy sięgnąć po dowolny film lub animację by stwierdzić, że reżyser ten równo pod kopułą nie ma, a dzięki niemu powiedzonko „czeski film – nikt nic nie wie” wciąż ma rację bytu. Jego dzieła, szczególnie te animowane cechuje wizualny brud i brzydota, na moje oko mógłby być twórcą teledysków Toola, byłyby jeszcze mroczniejsze.

KOLORYSTYCZNA OBSESJA WESA ANDERSONA

Sztandarowe przykłady: Moonrise Kingdom. Kochankowie z księżyca, Genialny Klan, Fantastyczny Pan Lis, Grand Budapest Hotel. Wizualne majstersztyki tego pana od lat zachwycają miłośników niestandardowego, alternatywnego kina. Precyzja kontrastujących ze sobą kolorów, symetrycznie rozstawiane przedmioty i tęczowi oderwani od rzeczywistości bohaterowie. Nie sposób pomylić jego dokonań z innymi, są napiętnowane indywidualizmem i stworzone pod widzów lubujących się w ekranowym empiryzmie. Mniam, mniam.

GOTYCKIE KRÓLESTWO TIMA BURTONA

Sztandarowe przykłady: Edward Nożycoręki, Jeździec bez głowy, Gnijąca panna młoda, Sok z żuka, Ed Wood. Przepis na filmy Tim ma bardzo prosty. Bierzemy Johny’ego Deppa, przebieramy go za jakiegoś dziwaka bądź sprawiamy by postać animowana go przypominała i dodajemy do tego dużo mrocznego, gotyckiego klimatu, tak by widz czuł się nieswojo, a jednak by się i nie bał za bardzo, bo jednak o dobrą zabawę chodzi tu najbardziej. Tim od paru ładnych lat się powtarza, ale i tak jest twórcą, którego każdy film warto zobaczyć dla tych charakterystycznych elementów i baśniowej zwiewności.

MROCZNE ROZSYPANKI DAVIDA LYNCHA

Sztandarowe przykłady: Zagubiona autostrada, Mulholland Drive, Głowa do wycierania, Blue Velvet, Miasteczko Twin Peaks. David Lynch tworzy filmy i seriale, które mają formę układanek, takich porąbanych na maksa puzzli, które każdy układa na swój sposób. Do tego jeszcze narkotyczno-surrealistyczne scenerie i zachowania bohaterów, których pojawienia się na ekranie często nijak nie można wytłumaczyć. Nawet te mniej poryte filmy jak Prosta historia czy Człowiek słoń mają w sobie coś niepokojącego.

PSYCHODELICZNO-FANTASTYCZNE FANTAZJE TERRY’EGO GILLIAMA

Sztandarowe przykłady: Las Vegas Parano, 12 małp, Kraina traw, Brazil, Fisher King. Jedynemu Amerykaninowi wśród Pythonów udało się stworzyć inteligentne, wielowymiarowe kino, które mimo, że porusza często skrajnie różne tematyki co ma w sobie coś unikalnego, bardzo typowego dla tego pana. Jak na moje oko rozchodzi się o wszelakie maszynerie i elementy surrealistyczne pojawiające się w jego produkcjach. I skupienie na człowieku, jego istocie, także na pewnej płaszczyźnie zarówno Raoul Duke, Parry czy Sam Lowry są do siebie podobni.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s